רוקנרול ופיוטים (הגרסה המורחבת)
1 ביוני 2007ותפליג לים אחר
15 ביוני 2007אפרת בן צור וקרני פוסטל נדהמו יום אחד לגלות שיש להן כמה שירים עם אותם שמות. "לשתינו יש שירים בשם 'צוללת', 'קח אותי' ו'שמש', ובכלל לא תיאמנו את זה", מספרת בן צור.
יש לכן הסבר לתופעה הזאת?
"זה פשוט קרה", הן עונות ביחד.
השתיים נפגשו בפעם הראשונה כאשר פוסטל והצ'לו שלה התארחו באלבומה הראשון של בן צור, "צוללת". בהמשך בן צור הזמינה את פוסטל להתארח בהופעה שלה ובאלבומה השני, ובמוצאי שבת הקרובה (16.6) הן יתאחדו שוב לכמה שירים במסגרת הופעה של בן צור בתיאטרון "תמונע" בתל אביב. לרגל המאורע, התכנסו שתיהן בבית של אפרת כדי לבצע ביחד, במיוחד ל-ynet, את השיר "באתי והלכתי" ולדבר על יצירתן.
"כולנו משקרים"
הנינוחות החיננית של בן צור לא מסגירה את העובדה שבימים אלה היא עסוקה מאוד כיוצרת. בנוסף לחזרות לקראת ההופעה שלה, היא משחקת בהצגה "הברון מינכהאוזן" בתיאטרון "גשר" ובסדרה "פרשת השבוע", שהצילומים של עונתה השנייה מתחילים בקרוב.
את מוצאת קשר בין שני התחומים שלך, מוזיקה ומשחק?
"המוזיקה שלי מושפעת מהעובדה שאני שחקנית, מהעבודה שלי עם במאים ומהאווירה של התיאטרון. בשירים שלי יש תמונה שלמה: מקום, זמן מאוד מסוים ומזג אוויר".
אגב, יש הבדלים בין שני האלבומים שלך?
"האלבום הראשון הוא יותר בריחה לעולמות דמיוניים ומרחפים. בשני יש נחיתה על הקרקע, ראיית מציאות בגובה העיניים".
את משחקת את אהובתו של הברון מינכהאוזן, המפורסם בשקרנותו. מה היחס שלך לשקר?
"אני לא אוהבת שמשקרים, אבל כולנו קצת משקרים לפעמים שקרים קטנים. ולפעמים אנחנו מתבלבלים ומשקרים גם לעצמנו".
את בטוחה שזה באמת מתוך בלבול?
"לא נראה לי שזה בכוונה. אולי ממקום שבו אנחנו לא אומרים לעצמנו עד הסוף את האמת ולא מצליחים לראות את הדברים כמו שהם. לפעמים אנחנו רוצים לחיות לפי משהו שנמצא בראש שלנו כשהמציאות היא אחרת. שקרים שהם בעצם סוג של הדחקות. אבל אני מאוד מחונכת ומתעבת שקרנים. האמת היא שאני לא כל כך מכירה שקרנים, כמו שאני לא מכירה כל כך אנשים רעים".
באמת?
"כן, כי אם מתקרבים לאנשים, אז רואים עוד דברים. ואז לא חושבים על מישהו שהוא רע ושקרן".
תיאטרון זאת אומנות של שקר או אמת?
"בשבילי זאת אמת".
האם יש אמת בקלישאה שקושרת בין יצירה לכאב?
"קשה לי להסביר מה גורם לבנאדם לכתוב ומה גורם לו להיחסם ולא לכתוב. יש ערוץ פתוח למשהו, אבל זה לאו דווקא קשור לכאב. יש תקופות שבהן אתה לא ממש קרוב לעצמך ונראה לי שבמצבים כאלה אי אפשר ליצור. אני מרגישה שאם הייתי לוקחת לעצמי יותר שקט וזמן, אז דברים היו קורים יותר, זה לא קשור לכאב. אולי כן".
קרני: "אפי, תסתכלי סטטיסטית על כל הטקסטים שלך ותגידי לי כמה שירים שמחים יש לך"…
אפרת: "פעם החלטתי שאני חייבת לכתוב איזה שיר קליל אחד, ולא הצלחתי"…
קרני: "את רואה, על זה אני מדברת. אני חושבת שכאב מאוד מפרה. זאת אכן קלישאה, אבל ככה זה. אני בנאדם שמח עם בדיחות וכל זה, ואז אני עומדת על הבמה ו: שיר – בית קברות, כובד מטורף. ואז נגמר השיר ו: 'אה, תיראו מה קרה לי אתמול', הכי בעליזות. זאת מטמורפוזה מטורפת, ואני רואה אותה גם אצל מוזיקאים אחרים. שואלים אותי איך זה יכול להיות שאני שמחה אבל כותבת דברים כבדים וקשים. ככה זה. אצלי הדברים יוצאים רק ממקומות פחות טובים. עם שמחה וששון אף פעם לא הצלחתי, אבל אני מנסה".
אפרת: "אני חושבת שעומק רגשי מזוהה אצלנו עם כאב ועם עצב. אולי אם היו מחנכים אותנו להכיר יותר את השמחה, אבל גם בעומק שלה… חוץ מזה, שמחה היא משהו שבאמת יותר קשה להשיג אותו. יותר קל לנו לסבול. טוב, די. אנחנו לא רוצות לדבר על דברים כאלה. קרני ואני בשמח'ה. אנחנו 'אוף שימחעס'".
ישמח אותך גם להפיק מוזיקלית או לביים?
"אולי, אבל אני עדיין רחוקה מזה. ומי יודע, אולי בכלל אפנה לכיוון אחר".
לאן, למשל?
"להיות בטיול ארוך–ארוך–ארוך. נראה לי מדהים נניח בגיל 64 לנסוע בעולם, אבל אז לחזור ולעשות את הפרויקט שלי. זה הכי מהמם, לא"?
קרני: "הכי מהמם".
אפרת: "לכתוב איזה שיר".
קרני: "ועוד שיר ועוד שיר ועוד שיר".
פורסם ב-ynet 14.06.07