מירה עווד, "בהלואן"
9 ביולי 2009רונה קינן ושלום גד בערב אחד
17 ביולי 2009כשרוב היוצרים מחטטים בתוכם כי פנימיותם היא תזונתם, גלעד כהנא יוצא החוצה, אל הרחוב.
הוא מביט באנשים תוך כדי שוטטות, אבל לא שומט אותם במהלך הליכתו, אלא בונה להם מגורים בבתים של שירים. מהבתים האלה מורכב "The Walking Man" – אלבום הסולו הרביעי שלו. העלילות מתרחשות בתל אביב, אבל המילים באנגלית – שמיטיבה לאפיין את תלישותן, הפרטית ועם זאת האוניברסלית: זקן סיעודי שרב עם הפיליפינית שלו, מאבטח שמפוטר במהלך השיר, אישה בדרך למעבדת השינה. היצירתיות הגדושה של כהנא מתבטאת ברגישות שבה יצר את דמויותיו. גם כשהוא מדווח עליהן כעיתונאי וגם כשמתאר אותן כמשורר, הנימה שלו תמיד אמפתית, ולכן מרגשת.
"כשצלילים יוצרים דמויות, תווים הם מדרגות נעות", שר כהנא בשיר "כנרת" של להקתו "ג'ירפות". הפעם זה להיפך. הדמויות יצרו את הצלילים, כל צליל מותאם לדמות, וכולן נשענות על רוק בסיסי – נוקשה או שָלֵו, מהורהר או קצבי, קודר גם כשהוא עליז. כך, למשל, בשיר הפותח, "Security Man" , כשכהנא חוזר על המילה "שמח" שלוש פעמים רצופות בעצב שקשה לשאת. הניגודים הסגנוניים מתעצמים בנימה ההימנונית והאפית שהוא מוסיף ברגעים כמו הפזמון של "שניצל" ההומלס, שמנגיד את עליבותו החלושה למעצמה האמריקנית, ש"תדפוק את אחמדיניג'אן". האישי, הפוליטי והחברתי מתערבבים זה בזה. הגעגועים לאב המת לצד תיאורי הדור שלו, שרקד בשדרות רוטשילד כשהכריזו על המדינה. עוד ריקוד מופיע בשיר "Dancing", והפעם העליזות המוזיקלית המשוחררת מותנית באלכוהול, שבסופו של דבר מקשה בשכרותו על גיבור השיר.
מי שמקל על כהנא להוליך את הדמויות שבשירים הם נבחרת הנגנים עם חטיבת גיטרות דומיננטית שכוללת בין השאר את גבע אלון, עמית ארז, רם אוריון וימי ויסלר, וגם נוכחות מרשימה לתופים, מיתרים, כלי נשיפה וקולות הליווי של קרני פוסטל, קרולינה ונועם ענבר. כהנא, שהוא גם המפיק והמעבד של האלבום, מצליח להעניק להם ביטוי הולם תוך כדי שמבליט את השחקן הראשי – קולו. לעיתים הוא נשמע דרמטי או אירוני ולפעמים אפילו מחבל בלחניו היפים כששר אותם במונוטוניות מכוונת. לפעמים ההליכה-שירה שלו נשמעת מקוטעת ונעצרת לרגע לפני שממשיכה. לא קל להסתובב במחוזות שבהם בחר למקם הפעם את שיריו, חלקם באזורי הדמדומים שבין החיים והמוות ועל רקע האפוקליפטיות שב"תל אביב הבוערת".
כשם שכהנא יצר את "The Walking Man" מתוך התבוננות, כך מומלץ להקשיב לו בתשומת לב חקרנית. כל האזנה חושפת פתחים נוספים – לרוחב ולעומק. זהו אלבום חובה לראש הממשלה, שראוי לו להתוודע למילים כמו: "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמינו מאבטח… אבל מה הוא יעשה עכשיו?"; לכל השאר זהו אלבום זכות.
"The Walking Man", גלעד כהנא
פורסם ב-ynet ב-6.7.09
2 תגובה
פשוט מרתק, אני חורשת על הדיסק ומסכימה עם כל מילה
תודה דנה!
תימורה