יוני רכטר, טונה, אביב גפן – סינגלים, יולי 2017
20 ביולי 2017אתניקס, אלבום "בטוח", יולי 2017
27 ביולי 2017"למבקש יבוא האור, כל זאת רק אם אתה מוכן", שר אורן ברזילי בשיר הפותח את האלבום "שומר הלב". ומתברר שהוא מוכן. אלבומו החדש מוצף אור. עונג מהודק של יצירה תמציתית, קומפקטית – פחות מחצי שעה אורכה – עם תשעה שירים שיופיים סוחף.
וזה משמח במיוחד עבור אלה שבשבע השנים האחרונות עדיין מהדהדים בהם השירים באנגלית מאלבומו הקודם, "Sorrow Demons Joy Blizzards", היפהפה אף הוא, אבל בקדרותו. שנתיים קודם לכן (2008), בעיצומו של איחוד "מופע הארנבות של ד"ר קספר" – הלהקה שלו ושל שי להב – אחרי שנים של חוסר פעילות, באמצע סיבוב הופעות מבטיח ולפני אלבומם החדש, ברזילי חלה לפתע. מתוך גופו התפרצה מחלה נדירה וקשה – תסמונת גיאן-בארה, והוא הפך למשותק בכל גופו. האלבום ההוא זיכך את הזוועות שחווה, ליצירה עמוקה של שירים יפים.
כי זה הכישרון של ברזילי, ליצוק זהב לשירים, ו"שומר הלב" הנוכחי הוא נגטיב מואר לאלבומו הקודם שנחקק בתדר האופל. "לובשת לבן", הוא שר עכשיו, בניגוד לתלבושת השחורה ההיא שלבשו שיריו. בניגוד למינימליסטיות הצלילית דאז של אלבום שהתבסס על כלים בסיסיים – גיטרות, בס, תופים, קלידים ותכנותים – ברזילי מתרחב הפעם ומוסיף כלי נגינה, בעיקר מיתרים שמוסיפים "שמיימיות" ליצירה: כינור (אבנר קלמר) וצ'לו (יעל שפירא ונועה איילי).
ברזילי נשמע מצוין באלבום, לעיתים קולו הופך פגיע בצלילים הגבוהים, וזה מזריק כנות לשירים שגם ככה מוטיב הלב נוכח בהם, כמו בשם האלבום. "הלב לא ישכח", הוא שר ("עדן"), "הלב נשאר לו במקום" ("אין אהבה כזאת"), ובשירים נוספים. עוד מילה שרווחת בשירים: "אור", ובניגוד לתפיסה המקובלת שיצירה משמעותית מתרחשת רק כאשר היא מגיחה ממחוזות היגון והכאב, האלבום הזה מוכיח שיש עומק גם בשמחה. וכך, על האלבום האופטימי הזה – בלי לכסות על הפצעים, שגם הם נוכחים בו – שורה אושר של שירי אהבה קליטים, שממש מתחשק ללעוס אותם בזכות לחנים-ממתקים ופזמונים הימנוניים עם משפטים שניגונם נותר גם הרבה אחרי ההאזנה, כמו: "הם מחכים, הם מחכים. הם עייפים, הם עייפים".
המילים פשוטות, דיבוריות. הן לא עומדות בפני עצמן, אלא נזקקות למוזיקה, מתהרמנות איתה כמכלול. לפעמים הן נשמעות כמו שיחה טריוויאלית ("עבר עליי יום לא קל בכלל. רוצה לברוח. רוצה לצאת מכאן"), ולעיתים מבצבצות מהן קלישאות שלא נוכשו ("הגלגל מסתובב", "הזמן עובר מהר"). ובכל זאת, דווקא דרך הפשטות הזו, חסרת היומרה, שכל תכליתה הוא להזרים שירים מברזילי אל המאזינים – עובר יופי, והוא נוגע, שוהה, ושוקע.
פורסם בגלובס ב-26.1.2017