"פרפרי הבטון" בבארבי
8 בינואר 2009מופע התרמה לליאור רשף בלבונטין 7
8 בינואר 2009
יואב יצחק, שהוא לא רק הזמר באלבומו החדש "כמה טוב שבאת", אלא גם המפיק המוזיקלי שלו, לא לוקח סיכונים. האלבום נפתח בשיר שקט ("כמה טוב שבאת"), ומיד אחריו שיר רועש ("את כל חיי"), שקט ("דמעות זולגות") ורועש ("מאוהב עד השמיים"). וכך, לסירוגין, עד שלקראת הסוף האיזון המדויק נזנח למען הצלחה בטוחה – להיטים מוכרים. שני השירים האחרונים מתבססים על שתי מחרוזות – האחת תימנית, ובה פיוטים יפים של שלום שבזי, והשנייה מזרחית, ובה מיטב להיטיו המוצדקים של יצחק, כולל "כמו כפפה", להיט פוטנציאלי מהאלבום הנוכחי. אגב, זאת לא הפעם הראשונה שיצחק עונד מחרוזות להיטים. כך היה באלבום האוסף שלו, "פני מלאך", שכולו מתבסס עליהן.
כמפיק, יצחק יצר הפקה שאיננה מעודכנת וטובלת בצלילים לעוסים אבל באותה מידה יעילים בכך שהם "עושים את העבודה", כלומר מקפיצים, מרקידים וקליטים. דוגמאות: שיר הנושא עם המילים (של רמי לב) הנחרטות שבפזמון: "את – כמה טוב שבאת" (שלום חנוך אמר את זה עוד קודם), "מאוהב עד השמיים" עם הלחן הערבי (אין קרדיט), "כוכב מאוהב" ו"כמו כפפה" שליאור פרחי הלחין וכתב לו פזמון שמורכב מרצף משפטים שכל אחד מהם סיסמתי: "כי את מתאימה לי כמו כפפה בהזמנה", "בתוך כל הפזל משלימה את התמונה", "קיבלתי אותך מאלוקים במתנה" וגולת הכותרת: "ואין לי ספק איתך אישה זה חתונה"! (סימן הקריאה אינו במקור).
לצד הפזמונים שלהיטותם אינה מעידה על איכותם, ישנם גם שירים עם ערך מוסף של יופי: "דמעות זולגות" בזכות הלחן היווני הנעים (אין קרדיט) והעיבוד (עשרי נחום) שבולטים בו המקהלה והחליל של אמיר גבירצמן, "אחצה יבשות" בלחן המוכר של ריצ'רד מרקס ובביצוע רך ו"לא אוותר עלייך" שגם הוא מתהדר בלחן יווני טוב (שוב אין קרדיט). כל השירים באלבום הם שירי אהבה, אבל המילים לא משמעותיות כאן, עד כדי כך שניתן להצטער על כך שיצחק לא כתב אף מילה או מנגינה לאלבום הזה, כפי שעשה באלבומיו הראשונים. לכותבים הנוכחיים אין שום יתרון על הכתיבה שלו, ואם היה כותב בעצמו, לפחות היה מכניס את תבלין האותנטיות שמשדרג יצירות.
מעבר למילים ולמנגינות, יואב יצחק הוא קודם כל זמר, וזהו כוחו ויתרונו. קולו ממשיך להיות חם ובעל נוכחות וכך גם המוזיקליות שלו שמתבטאת בהגשה מדויקת. חבל שהמילים של אלבומיו לא מכבדות אותו כמו שהוא מכבד אותן. יצחק, כפי שמוכיח נסיון העבר, אידיאלי כמבצע של שירי משוררים ופזמונאי צמרת כפי שעשה עם "תפוח חינני", "הכניסיני תחת כנפך" ו"עד סוף הקיץ".
ולסיכום, מי שמצפה מהמוזיקה שלו להקפיץ את גופו ולרגש את ליבו באופן מוכר וצפוי – יהנה מהאלבום. מי שמצפה מיואב יצחק להתאים את רמתו הגבוהה כזמר לשירים שהוא שר – ימשיך להתאכזב.
"כמה טוב שבאת", יואב יצחק, "פליי רקורדס"
פורסם ב-ynet ב-10.12.08