קוב, "סיום מפואר בלחיצת כפתור"
10 ביוני 2008שמרית אור, יורם טהרלב, יהונתן גפן – אלבומי אוסף
10 ביוני 2008כשירונה כספי מתרחקת, זה לא כדי להעלם, אלא כדי להתבונן. "אני הולכת לכמה ימים לראות מהצד את הדברים", היא שרה ב"אבנים". שלוש שנים אחרי אלבום הבכורה שלה, "תני לשתיקה לבעור" (ושלוש עשרה שנים אחרי האלבום שיצרה עם להקת "גוונים כהים"), כספי מוציאה את "הירקון 51", אלבום חזק – במשמעויות המילוליות ובהחצנתן הרוקיסטית.
"הירקון 51" רצוף בשירים בעלי נוכחות, אשר מתהדקים על הלב בקלות בעזרת נגינה מאסיבית הנותנת תנופה למנגינות היפות, שבתורן מזרימות היישר ללב את המילים הייחודיות, כמו בפזמון "חושך כאן, חושך כאן, האם אותות קבע נתן" ("מתג"). המנגינה והנגינה עומדות גם בפני עצמן, והדבר בולט בקטע הפותח את האלבום, "כדורי סרק – אינסטרומנטלי", שאומנם יצוץ שוב בהמשך כשיר עם מילים, אבל גם בלעדיהן הוא עוצמתי.
מיד אחריו כספי מטיחה במאזין את "שיר לגדיה" המחאתי והטרגי, ואז מגיע "לשונות, מתערבלים", שנפתח כמו פסקול של מערבון ובו המפגש האירוטי בין גבר לאישה מתואר כמו דו קרב , כולל ספירה לאחור, עם טוויסט מפתיע בסיום. וכך שיר אחרי שיר, וכולם מנסחים ביחד שלמות שמכילה את מלוא הסקאלה הנשית, הפיזית והנפשית, עם דגש על ביטוי הכעס. אפילו הדמעות של כספי רותחות ומבעירות מדורה של חוסר השלמה גם בנושאים שנהוג לקבל בכאב עגום ושקט. כך, בשיר הנושא על אביה המת (עם דו המשמעות שבמושג "גיבור גמור"), ההתייחסות שלה למוות וליתמות זועמת ומטרידה, כמו זעקותיה שחותמות אותו ונשמעות כסירנות.
מצד שני, כספי גם מכירה ביתרונות המתינות, שאינה בהכרח באה על חשבון הרגש. "אני רוצה לבכות שוב את אחת השורות שצעקתי בזעם" היא שרה ב"כדורי סרק". האופן המורכב שבו ההתרחשות מתפתחת אצלה מתבטא, למשל, במשפט כמו "וככל שהחשק מתגבר יתדות הספק עמוקות יותר" ("לשונות, מתערבלים"). עם זאת, דווקא על רקע המיומנות המילולית צורמים אצלה דימויים קלישאתיים למשל "כמו אוויר לנשימה" ו"כמו מים במדבר", שמופיעים בזה אחר זה בשיר "למצוא".
כספי, שהיא גם מפיקת האלבום ומנגנת בו בשלל כלים, מנצחת על עבודת צוות מרשימה של שאר הנגנים – יובל מסנר, עומר הרשמן, יאיר יונה ורן יעקובוביץ. כמי שהשתתפו איתה גם בעיבודים, המקצוענות שלהם מתבטאת לא רק בגישה הטכנית, אלא גם באופן המזדהה. באותו אופן כספי מבצעת איתם את השיר "דבש" של רמי פורטיס. בהתחלה היא שרה באיטיות שמדגישה את המילים החזקות במקום להטיח אותן. העדינות שהיא מבטאת בשלב זה אינה ממוססת את הייסורים שבשיר, אלא מחדדת אותם, ותוך כדי כך מאיצה את הקצב עד למהירות המקסימלית שבאמצעותה מגיעים גבוה, אבל לא נופלים.
הגבהים האלה הם הטריטוריה הטבעית של כספי והאלבום שלה הוא מעלית מוצלחת לנסוק לשם.
"הירקון 51", ירונה כספי, "הד ארצי"
פורסם ב-ynet ב-3.6.08