מארינה מקסימיליאן בלומין בזאפה ת"א, 25.11.09
20 בינואר 2010עברי לידר, מופע אנפלאגד, ינואר 2010
22 בינואר 2010"מסקרן לדעת האם גבסו ינכס לעצמו מקום מכובד בפופ הנעים והבטוח או יגיע לטריטוריות מוזיקליות מעניינות יותר ונועזות יותר" – כך הסתיימה כאן הביקורת על "במקומי", אלבומו הקודם של שי גבסו משנת 2006.
http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3271091,00.html
שלוש שנים אחר כך, מגיע "קרוואן", אלבומו השלישי של גבסו, ותענוג לגלות שהתשובה לתהייה מאז היא: כן, טריטוריות מעניינות יותר. גבסו – בוגר הגמר הראשון של "כוכב נולד", תמיד התייחס לפלטפורמה ההיא בענייניות, ובמקצוענותו וחריצותו פשוט יצר אלבום אחרי אלבום, אחרי אלבום. למעשה, מוזר בכלל לאזכר אצלו את נקודת המוצא ההיא.
מאז, גבסו המשיך להתפתח כיוצר מגוון – מוזיקלית, טקסטואלית והפקתית – הפעם עובד אפרת הפיק ועיבד לצד גבסו ולהקתו הוותיקה, "המראות". הם יצרו אלבום מדויק מבחינת איכות הנגינה והאווירה השקטה והרועשת. המתח בין ההליכה להישארות במקום, שאפיין את האלבום הקודם, לא נרגע, אבל יש התחלה של קינון. שם האלבום הנוכחי, "קרוואן", מצביע אומנם על בית, אבל הוא ארעי. הרעיון הזה מתבטא גם בשמות השירים, למשל: "ארגזים" – שיר מקורי עתיר רוק, עם מפוחית אסרטיבית (גבסו) וגיטרה פראית (עומרי אגמון), שנוגע באישי ("ואת אמרת שאת רוצה חתונה גדולה… ואני בין כל האנשים…. נעלם בין האורחים שלך… איפה אני ואיפה את") ובפוליטי ("ואז שרון דיבר על חיים ממוצעים, רגע לפני שהשתנו אצלו כמה דברים. וכולם שרו… שכחו את העוני שמתחת לקו החיים").
לצד ההשתקעות של גבסו, נדודיו אינם נרגעים, ומתבטאים למשל בשיר "לך לך" עם הפרשנות המוזיקלית בנוסח קאנטרי לציווי התנ"כי העתיק – לנוע, אבל באותה מידה – להישאר. כן, האלבום הזה אכן משרטט בית – במובן הפרטי ובמובן הרחב, של המדינה. וכיוון שכך, נוצר אלבום מאוד מעורב, וגם מפתיע – למשל במאוויי האלימות שגבסו מבטא בגוף ראשון בשיר הפותח, "הייתי רוצה שיהיה לי נשק". לשם מה הוא זקוק לנשק? כדי "שאוכל לירות בכל מי שאני לא אוהב או לא אוהב אותי". במהרה, בשקט של הצלילים המנוגדים לתוכן, מתברר שזה בעצם שיר על המצפון ועל העדרו – "בום בום, והרחובות ישנים והספרים נשרפים והמצפון ישן. אף אחד לא אשם".
המצפון של גבסו דווקא ער, ולכן האלבום הזה הוא גם פוליטי וחברתי, עתיר שירים כמו "שיר ארץ" הבלוזי, שיר ציוני ערכי, עם קול נשי משלים ומרשים של מיכל זריהן. בשיר הרוקיסטי "איש אחד", גבסו מוטרד גם מרצח רבין וגם מהפינוי מגוש קטיף.
כן, יש סתירות מרתקות בעולמו המורכב של גבסו, כולל הקרדיטים בחוברת לאנשי הסטיילינג לצד התודות לדובר מועצת יש"ע ולרב קוק. מהעולמות האלה מגיחים שיר נשמה בשם "שמור על האמונה", שמבריק במשפט: "ברחוב ראשי בניו יורק הלכתי לאיבוד בין מסכים ומסכות", וגם "אלי אלי" – תפילה אישית שאותה גבסו מבצע בדבקות, אבל לא בדביקות, כולל לחן מקסים שמסתיים כניגון חסידי.
גבסו כבר השיל מעליו את רוב הקלישאות המילוליות, אך במקרים נדירים עדיין נותרו כמה, למשל, בבלוז האיטי (לטובה) "לא על הלחם לבדו", בו הוא מהגג "לכל אדם יש בעיות". בסך הכל, מדובר באלבום שלם ויפה, כולל שיר הסיום האמיץ, "מה זה". הפסנתר שם (דודו שטרית) מתבלגן ותוך כדי כך מתארגן, כשגבסו שואל שאלות יסוד עקרוניות ומהותיות, כמו: "מה זה אחד? מה זה שש מיליון?… מה זה ילד? מה זה הומו? מה זה כוכב? מה זה נופל? מה זה גיטרה? מה זה בחורה?", ומסתיים בשאלה: "מה זה טוב"?
האלבום הזה – טוב.
"קרוואן", שי גבסו והמראות
פורסם ב-ynet ב-1.12.09