אביגייל רוז במופע "אהבתנו לז'ובים", 7.3.20
14 במרץ 2020אריק איינשטיין, יהודית רביץ, יאפים עם ג'יפים: 3 אלבומים למשבר הקורונה שהגיע הזמן לחזור אליהם, מרץ 2020
27 במרץ 2020מוזיקה לשעת קורונה: שלוש המלצות למתבודדים
האפוקליפטי, ההיפ־הופי והקליידוסקופי • שלוש המלצות מוזיקליות חדשות למתבודדים, למפוחדים ולמעוּדדים
תומר יוסף / "כמה נורמלי"
"כמה נורמלי" – אלבום הסולו הרביעי של תומר יוסף, שאותו הוא מוציא שמונה שנים אחרי אלבומו הקודם, הוא אלבום ששולל הישארות במקום ומעודד תזוזה – טקסטואלית, צלילית וקצבית.
מהלהקות המוצלחות שבהן יוסף חבר – "בלקן ביט בוקס" ו"החצר האחורית" – הוא הביא לאלבומו הפרטי רוח עדכנית מושפעת מהעולם ומהישראליות, עם חופש היפ הופי לחיבורים קהילתיים לצד התכנסות פנימית אל תוך הנפש. שיריו ביקורתיים ועתירי כנות, והוא לא מייפייף את המציאות – הפוליטית, הזוגית והמשפחתית, אך מזריק לתוכה טונות של אהבה ושמחת חיים.
משפט לקחת: "כשאני מנסה להבין את מקומי / בין העיר למדבר שבתוכי / אני שמח שהלכתי לאיבוד".
עדי שרון ודנה ברגר / "DNA"
האלבום DNA של דנה ברגר ובן זוגה עדי שרון הוא לא אלבום שעושה נעים, ודווקא משום כך מתבקש, נחוץ והולם את רוח התקופה.
כבר בשיר הפותח, "מקלט ציבורי" (מילים: מאיר גולדברג), שהוא אקטואלי בתיאורים של סימני הקטסטרופה המתקרבת, מסתמנים הצלילים של האלבום כולו: צורמניים וטורדניים, אפוקליפטיים בצבעם. "סליחה, אבל אין בי כוח לשמוח", שרה ברגר את הפזמון הנואש בשיר השני, "סליחה" (גם את מילותיו כתב גולדברג), וגם השירים הבאים מתארים לצד עמידה סיוטית במקום, גם נדודים וגלות (בשיר "שורשים" – סמירה סרייה מוסיפה ערבית למילים העבריות של ברגר) נוראיים לא פחות במקביל לקריסה זוגית.
אין בו כמעט רחמים וחמלה, בקושי תקווה. זה לא אלבום מלטף. הוא הד למצב ומחצין את הכאב בחוזק רוקנרולי מרהיב, שמאפשר אותו – וזוהי נחיצותו.
משפט לקחת: "שלושתנו בקניון / אני, אתה, הדיכאון / בין פוקס לרולדין / אני רוצה לישון".
תומר ישעיהו / "מומנט", "מנואלה"
הגיע הזמן שתכירו את תומר ישעיהו – מוזיקאי מוכשר ויצירתי להפליא "מומנט" (מ-2019) ו"מנואלה" (מהשנה) הם כבר אלבומיו הרביעי והחמישי – והוא רק בן 30, ומאחוריו (בין השאר) גם הפקת אלבום הבכורה של ג'ן בורדו.
בעוד ש"מומנט" היפהפה היה אלבום רוק מתקדם ונגיש, ששיחק בין פשטות למורכבות ובין פולקלור לחדשנות – "מנואלה" כבר מתקדם לעבר המופשט. כמעט מחצית משיריו הם אינסטרומנטליים, כולל השיר הפותח "עמליה" עם סימפולים של אריס סאן.
זה אלבום עדכני שהוא קלידוסקופ של צלילים – חובקי עולם, עם העדפה לאזורים הים תיכוניים – ולחנים מלאי דמיון (כולם מלבד אחד של ישעיהו) שסוחפים לרקוד וגם לעמוד במקום ולהקשיב. למשל – לשיר "Elklab Yurani" ששרה מגי היקרי (שגם חיברה את המילים) בסגנון אלקטרו-ערב (שילוב בין מוזיקה ערבית למוזיקה אלקטרונית). עוד שיר מקסים במיוחד הוא Nos Avons Trouve letoile"" שכתבה ושרה בצרפתית יעל שושנה כהן, סולנית להקת האינדי-פופ "לולה מארש". אבל די עם דוגמאות. כל שיר ושיר כאן ראויים לתשומת לב בזכות יופיים.
למעשה, עיקר טביעת אצבעותיו של ישעיהו היא בהלחנה, בעיבודים ובהפקה. השיר היחידי שקולו נשמע בו הוא הדואט שלו עם דניאלה ספקטור החותם את האלבום.
משפט לקחת: "ניסע למצרים, אחרי זה אתיופיה / סירה קטנה, אוכל חם / קצה של הקשת ושיר במרפסת".
פורסם בגלובס ב-20.3.20