"אהוד בנאי והפליטים" – מופע מחווה לאלבום בבארבי ת"א, 29.10.09
13 בינואר 2010שלומי שבן בפסטיבל הפסנתר, 10.11.09, המשכן לאמנויות הבמה ת"א
13 בינואר 2010
"פרח קיר", אלבומה השלישי של שילה פרבר, יצא בתזמון מושלם. גם אם השיר "גשום" לא היה משובץ בו, מדובר באלבום חורף מובהק. כמו העונה הנוכחית, שלמרבה השמחה מתנהגת הפעם בהתאם לאופייה, גם "פרח קיר" משלב אפיונים כמו מזג סוער, מלנכוליה, אופל וחיוניות עזה. העושר הזה אינו בומבסטי, אלא מופיע בפורמט של "שירים קטנים" ויפים, שמתמצתים בתוכם סיפורים.
פרבר, שהתחילה את הקריירה שלה עם מיתוגים חד מימדיים כמו "רוקיסטית" או "גותית", שכללה באלבום הזה את יכולות ההבעה שלה וגיוונה אותן. השירים הראשונים באלבום נשמעים שקטים ועצובים – "לונדון", שיר דכדוך וגעגועים לישראליות, שבו פרבר מאזכרת את אריק איינשטיין ומתכתבת עם "אצלי הכל בסדר" של ג'וזי כץ. גם השיר "מה יהיה איתי" נשמע עגום, במיוחד כשהיא זוכה בו לקול שני, משלים, של אביגייל רוז השברירית. אבל ככל שמתקדמים השירים מתברר שהם יוצרים מציאות מורכבת יותר מההגדרה השטחית של "שירי דיכאון". בשיר "אישה" פרבר הופכת לסרקסטית כאשר שרה: "אני בתפקיד אוזן קשבת, היא בתפקיד האקדח… עוד מעט היא תבוא, אל תדאג, היא בדרך, להשביע אותך מרורים", והמוזיקה כבר עליזה בהתאם.
לפעמים העצב מקבל מימד "פולני" במובן הקומי, כלומר אפוף רחמים עצמיים כמו "אם הייתם יודעים כמה קר כאן, אולי הייתם גם קצת דואגים" בשיר "לונדון", והשיא: "אצלי תמיד חשוך בחדר" (בשיר "מה יהיה איתי") המהדהד את הקלסיקה הפולנית "אני אשב לבד בחושך". ולצד כל אלה פרבר משעשעת בקאוור האירוטי שלה לשיר "הו מרגנית" מהאייטיז (מילים חיים חפר, לחן דובי זלצר), במקור של מילי מירן, כשהפעם הוא נקרא בפשטות "מרגנית" וה"הו" הופך לאנחה שאינה משתמעת לשתי פנים.
דניאל סלומון וליליאן שוץ הפיקו ועיבדו את האלבום, עם הבלחות של יוני בלוך ומשה לוי, באופן מינימליסטי שנשמע בכל זאת עשיר. העיבודים, לרוב בצבעי ג'אז, מקפידים להדגיש את הלחנים היפים של פרבר ולא להשתלט על הגשתה הצנועה עם קולה הנעים והילדותי, שלעיתים נשמע פגיע.
ככל שמעמיקים באלבום מתגלה בו התסכול הכבוש שעורג לפריצה, כמו בשיר הנושא המתפתח, שבסופו פרבר נשמעת חזקה ואסרטיבית ובשיר "יהיה בסדר", שבו היא מכחישה: "מי צריך את אור השמש? את מצעד הפזמונים? לא אני, לא זאת בטח לא אני". בשיר החותם המתריס, "לעורך התוכנית", היא כבר סוגרת חשבון עם עורך מוזיקלי שלא משמיע את שיריה. "אולי מחר עוד אתכופף, ואשיר שיר מתייפייף על חמלה. ואולי מחר תישרף, אולי תידרס" – היא מאחלת ברשעות, ומוסיפה: "פתאום תגלה שאשתך היא גבר". כך, מתוך הגחכה שמעידה על עצמה לא פחות מאשר על מושא השיר, שאותו היא שרה בשלווה קוּלית, פרבר נשמעת כמי שדווקא ראויה להישמע בקביעות ברדיו. (סיום אפשרי: אלא אם כן עורך חסר הומור יחליט לנקום).
"פרח קיר", שילה פרבר
פורסם ב-ynet ב-2.11.09