כל הפוסטים

8 בינואר 2009

מופע התרמה לליאור רשף בלבונטין 7

  מי שחושב באיוולתו שעדת הרוקיסטים, ובפרט התל-אביבים שביניהם, עסוקה רק בעצמה, אדישה לזולתה ונוהגת בשטחיות אסקפיסטית – היה צריך להיות אמש ב"לבונטין 7". הרבה רעש היה במועדון ההופעות התל-אביבי הזה בין אחת עשרה בלילה לשתיים בלילה. רעש טוב של רוקנרול מוכפל באנרגיות של אכפתיות והתגייסות למטרה שהיתה משותפת למוזיקאים – שהופיעו בהתנדבות, ולקהל – שהסכום ששילם לכרטיס נתרם לעמותת "רטורנו". כפר הגמילה שאליו יגיעו התרומות מטפל בבעיות התמכרות, כמו של ליאור רשף מלהקת "ליליפוט", שבעקבות מצוקתה חבריה יזמו את […]
8 בינואר 2009

יואב יצחק, "כמה טוב שבאת"

  יואב יצחק, שהוא לא רק הזמר באלבומו החדש "כמה טוב שבאת", אלא גם המפיק המוזיקלי שלו, לא לוקח סיכונים. האלבום נפתח בשיר שקט ("כמה טוב שבאת"), ומיד אחריו שיר רועש ("את כל חיי"), שקט ("דמעות זולגות") ורועש ("מאוהב עד השמיים"). וכך, לסירוגין, עד שלקראת הסוף האיזון המדויק נזנח למען הצלחה בטוחה – להיטים מוכרים. שני השירים האחרונים מתבססים על שתי מחרוזות – האחת תימנית, ובה פיוטים יפים של שלום שבזי, והשנייה מזרחית, ובה מיטב להיטיו המוצדקים של יצחק, כולל […]
8 בינואר 2009

"פרפרי הבטון" בבארבי

  הבארבי היה גדוש אמש (מוצ"ש) בחיוכים של טרום מופע. אומנם זאת לא היתה הופעה סודית וכולם ידעו שעזרא טיסונה, סולן להקת "פרפרי הבטון", הוא אהוד בנאי, אבל הסקרנות נדרכה, כי אף אחד לא ידע איזה שירים יושרו. אייל יונתי, נגן ומנחה הערב, עלה לבמה ופתח במסכת אזהרות חמורות: מדובר בעניינים חשאיים… כדי להימנע מתביעות משפטיות ההנהלה מודיעה שהיא אינה אחראית על תופעות לוואי שעלולות להיגרם במהלך הערב הזה, שאין לדעת איך יסתיים. הלהקה התמקמה ובלי הקדמות פצחה בנעימה "אפאש" […]
8 בינואר 2009

"אפר ואבק" – עשרים שנה לאלבום

  יעקב גלעד הביא את המילים ואת אמו, הלינה בירנבאום. יהודה פוליקר הביא את המנגינות, את הוריו, ז'אקו ושרה פוליקר, ואת קולו – חם, שורף ומתיך. עשרים שנה עברו מאז שיצא "אפר ואבק" – יצירה מכוננת בדברי הימים של המוזיקה הישראלית, ועדיין צלילי הבוזוקי והאקורדיון הפותחים את האלבום, מפעילים את התרכובת האישית והכלל-אנושית של הלם והיקסמות.   חסד ההשראה שבאלבום הזה לא הגיח בקסם. הוא תוצאת חיים כבדים ומייסרים, של שני יוצריו, שעיצבו אותם שנים בטרם פגשו זה את זה וגילו […]
8 בינואר 2009

עידן רייכל, "בין קירות ביתי"

  במובן מסוים, עידן רייכל כתב בעצמו את הביקורת על אלבומו "בין קירות ביתי". היא מופיעה מפורשות במילים של שיר הנושא: "כאן בין כל קירות ביתי הכל סגור", הוא שר, ומוסיף: "בכל שבילי החדר אין שמש שישרוף ואין גם צל אשר יחשיך. ואין משב סופה ואין גשם שישטוף ואין גם צוהר שיבהיל. ואין דבר אשר ישרוף את כל קירות ביתי".  אטום לכל סממני חיות טבעיים, רייכל מסתגר בעולמו המוכר והבטוח כדי להנפיק משם את נוסחת "הפרויקט" שרקח במעבדתו. למרות שלכאורה […]
8 בינואר 2009

יוני בלוך, "על מי אני עובד"

"על מי אני עובד", אלבומו השלישי של בלוך, אמור היה להיות נקודת המפנה שלו כיוצר. אלבומו הראשון, "אולי זה אני", הביא אותו לעולם כמוזיקאי צעיר ויצירתי, שבלט בעיקר בשירי מהתלות וגימיקים חביבים ("מכיר אותו" ו"נפוליאון"). אלבומו השני, "הרגלים נאים"), שיצא רק לפני שנה וחצי, קידם אותו למחוזות יותר מעניינים, שכללו התנסויות אפלוליות כמו שיר על אונס מנקודת מבטו של האנס ("הסוד הקטן") והתמודדות עם מוות ("אחרי שאפרת התאבדה"). גם ב"על מי אני עובד" יש תחושה של התפתחות מסוימת. הפעם מדובר […]
8 בינואר 2009

אביתר בנאי מארח את דניאל זמיר בפסטיבל הפסנתר 2008

  "כמה חן יש בכם", מחייך אביתר בנאי לקהל שלו, המצטרף אליו בשיר "כלום לא עצוב". וזה באמת קהל חינני – יודע אינטואיטיבית מתי להיות קשוב ומתי נלהב. כמה דקות קודם לכן, כשהוא ביצע את "כשזה עמוק" (של ענבל פרלמוטר וקורין אלאל), הקהל מיוזמתו שר באופן מושלם את הקול השני של השיר. זה היה יפה עד דמעות. שעת הופעה לא סטנדרטית. קצת אחרי חצות וחצי היא התחילה, ובשתיים ורבע בלילה הסתיימה. "אני מקווה שנַחְתם בצהריים", אומר בנאי, ובהמשך מסביר את […]
8 בינואר 2009

יוני רכטר בפסטיבל הפסנתר 2008

  יש שיאים כאלה, מהלומות זוהר שמקפיצות הופעה טובה לגבהים של הופעה מצוינת. בשליש האחרון של המחווה ליוני רכטר אמש (יום רביעי), הפסנתרים שלו ושל שלומי שבן פצחו בדיאלוג. הפסנתר של שבן שאל משהו. הפסנתר של רכטר הלם תשובה. הפסנתר של שבן התריס, הפסנתר של רכטר הקשיב והשיב. ואז הפסנתרים התאחדו לנגינה משותפת, ובעליהם הצטרפו אליהם ושרו איתם את "כולם אומרים" של שבן. רכטר חייך תוך כדי נגינה כאילו הוא זומם משהו. ואז, כששבן המשיך לשיר, הוא ענה לו ב"כי […]
8 בינואר 2009

"טיפקס" – פרידה

  כשטיפקס פרצה ב-92' עם "הרבי ג'ו כפרה" היא הסתמנה כלהקת דאחקות מגניבה, למרות שהמילים החדות לא הותירו מקום לספק. הפזמון המקפיץ היה מלכתחילה שיר מחאה מובהק נגד תעשיית הנוכלות בחסות הדת. וה"רבי" ג'ו כפרה, ש"השכינה אצלו זה עסק", עדיין משגשג בנכלוליו.  אתמול הם הודיעו על התפרקותם, אחרי עשרים שנות פעילות ושירים שלא שמעו על חוק ההתיישנות, כמו "יושבים בבית קפה ומרגישים בתוך בועה" עם הג'יפ המפלצתי שכבר ממתין בתוך השיר ותיכף יגיח ואיתו שאר הסממנים של ה"תרבות" הקטלנית. למשל, […]
8 בינואר 2009

יוני פוליקר, "כלום"

  בימים של אריזות נוצצות, שמתקיפות את העיניים בברקים אגרסיביים של ויזואליה, מוזר להתבונן בעטיפת אלבום הבכורה של יוני פוליקר. אין ספק שהיא לא מזמינה להאזנה. האפרוריות הבוטה שלה מרתיעה, והשם, "כלום", מעורר את התהייה "אז למה בכלל לטרוח"… אבל אז מקשיבים למוזיקה ומתברר שבניגוד לשם, יש בו הרבה. פוליקר, יוצר מסקרן, כתב והלחין את השירים, וגם הפיק מוזיקלית את האלבום, עיבד אותו וניגן בגיטרות, בבס, בבוזוקי ובקלידים, ואת כל אלה הוא עושה בכישרון. יש לו קול חם, מעורר אמפתיה, חזק […]
2 בינואר 2009

אריק איינשטיין מסכים להופיע בהופעה חיה. הסט ליסט

  נניח שאריק איינשטיין יעתר לכמיהה ההמונית ויעניק לנו הופעה חיה. איך יחליט איזה שירים לשיר, ובאיזה סדר, מתוך כל המאות המתבקשים?  המשימה: הרכבת סט ליסט – רשימת שירים להופעה של כשעתיים (לא יותר. בבקשה לחוס עליו. האיש חוגג יום הולדת שבעים), כולל הדרן. התוצאה צריכה "לשבת טוב" באוזן ובלב מבחינת ההיגיון הפנימי, הגיוון והמינונים הלא מעמיסים בין הסגנונות הרבים והלכי הרוח (ליריות, זעם, הומור, תוגה, נוסטלגיה, ביקורת ועוד). עוד משהו: נכון שבסיום הופעות של יוצר אהוב, לפעמים חשים תסכול – למה […]
19 בדצמבר 2008

מחוץ לקצב

  היא לא אהבה את הצליל. התאורה הלא סדירה שבחדר החזרות הקלה על מבטיה לעקוף את מבטיו. הוא בטח גאה במהוקצעות. המנגינות יצאו מלוטשות. היא השתאתה מהמיומנות הטכנית שהאנשים מולה רכשו בחודשים האחרונים. באי נוחות נאלצה לכנותם בינה לבין עצמה במילה האסורה – מושלמים. אבל ככה זה כשמתחוללת הפריה בין מילים למנגינה ונולד ילד. הוא האבא והיא האמא, כי המילים הן שלה. היא יצאה החוצה. הבנות יאהבו אותו. עדיין הן לא יודעות על קיומו – עוד לא הגיעו להופעות שאינן […]
5 בדצמבר 2008

דצמבר

הקירות בכל בית כמעט קרסו מכובד ה"לא". גם בחוץ, על השמיים – יריעות כחולות של לא. תוך כדי נסיעה כל הנופים צועקים: לא לא לא. ולמרות ההכנה היסודית לא החזקתי מעמד כשלא שמעתי את הכן.   "Ah, distinctly I remember it was in the bleak December", כך שרטט אדגר אלן פו את הזמן שבו מתרחשת צמרמורת "העורב". והנה גרסה למיטיבי לכת, כלומר כאלה ששמחים להתעכב על כל מילה ומוכנים להקדיש לשם כך כמעט 10 דקות. הבונוס: הדקלום הופך לשיר עם […]
5 בנובמבר 2008

AmericanSomething

אמריקה (החוגגת היום) הזכירה לי משהו ישן. הייתי בת 18, ודי השארתי את זה (עכשיו) ככה, עם כל החסרונות, אבל עם מבט וחוש קצב שאני מתגעגעת אליהם.    האור בשדרת הדקלים הגבוהיםזוהֵר בכל סוג של שפהלידי סו וג'ורג', ובברלי הילסכל כך אמיתית, ויפַה ראיתי אותו! הרגשתי אותו!כה טבעי. הוא דימע את עינִי.אך הזוהַר העז בצמרות העציםהוא היטני, הלז, המִשני באוטו עוברים בשדרת הדקליםשמיים כמו כתב חידה נעלםיש לדעת הכל, בעיקר בצליליםכי הכל יתכסה יום אחד. גם קולם? ראיתי אותו! הרגשתי אותו!בעיניה, קולה, במִתקהבמבטא, […]
29 באוקטובר 2008

גלי עטרי, "בין האש ובין המים"

וביניהם "בין האש ובין המים", אלבומה החדש של גלי עטרי, הוא אלבום סתיו. יש בו עגמומיות נעימה ולא קודרת, בלי הסערות של החורף וללא הזיעה של הקיץ. כך גם עטרי עצמה, זמרת מהזן שרווח פעם וכיום התמעט – זמרים שהם זמרים. מבלי להגדיר את עצמם כיוצרים או לעסוק בכתיבה ובהלחנה, אבל מתוך הקפדה על שירה יפה ונקייה, נעדרת פעלולים ווקאליים של סלסולים וצרחות. מהבחינה הזו עטרי היא עדיין נכס איכותי לפופ הישראלי של אמצע הדרך וסגנונה כמו תמיד חם, ידידותי, […]
29 באוקטובר 2008

שירי סליחות

  קשה לשיר סליחה בעברית. מבחר שירי ההתנצלות הישראלים דל במיוחד, ובשעות שלפני יום כיפור העורכים המוזיקליים בתחנות הרדיו מתייאשים ומשמיעים שוב (ושוב) את יהודית רביץ שרה "סליחות". לאה גולדברג כתבה (ועודד לרר הלחין) שיר יפהפה שהוא בעיקר אירוטי ושבו התשוקה לפיוס גוברת על העוול, שלא ברור עד כמה הוא באמת קריטי ("אם היו עינויים"). הנה כמה שירים נוספים שמביעים חרטה.   סליחה / ביצוע: מתי כספי. מילים: אהוד מנור. לחן: מתי כספי קלאסי. גבר מבקש מאישה סליחה על חטאיו, […]
29 באוקטובר 2008

אהוד בנאי, "שיר חדש"

כשאדם נאמן למנגינה שלו, מתנועע לצליליה בשטח הפרטי ובהתאם לקצב הפנימי, לפעמים נעשה איתו חסד. הזמן שלו מסתנכרן עם הזמן של כולם. תמוהים אלה המאשימים את "שיר חדש", אלבום הזמירות והמזמורים של אהוד בנאי, בהיסחפות לתוך גל אופנתי. כרונולוגית בנאי אכן מצרף את אלבומו לערימת האלבומים היהודיים המצטברת באחרונה על מדף המוזיקה הישראלית. אבל האזנה לאלבומו מצביעה על השקעה איכותית בעיבוד המוזיקה, חיצונית ופנימית, באופן שמתקיים רק כחלק מתהליך ממושך. בנאי, יוצר לא מתפשר, הוציא אלבום ארוך (כשעה ועשר דקות), […]